Hoppa till sidans innehåll

Västra Götalands Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i västra Sverige. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Jämställd sponsring i fokus inför landskamp

2017-10-25 16:49
I samband med landskampen Sverige-Ungern hölls seminariet ”Tänk om!” på Borås Arena. Där diskuterades damfotbollens marknadsvärde och hur samhällets parter kan samverka för att skapa bättre förutsättningar – och utnyttja alla möjligheter.
  • Uppdaterad: 2017-10-25 18:37

Västra Götalands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna stod tillsammans med Borås Stad värd för seminariet som drog fullt hus i arenans inre under tisdagseftermiddagen. Runt 80 åhörare från föreningsliv, kommun och näringsliv lyssnade till en panel med specialkunskaper om damfotbollens vardag:

Viktor Eriksson, huvudtränare Eskilstuna United;

Frida Andersson, sportchef och marknadschef i Växjö DFF;

Marcus Weidenlöv, sponsorkonsult med inriktning på damfotboll vid Sport Light AB;

Katarina Olsson, förbundskapten F16-landslaget;

Frida Persson, som jobbar inom Futebol dá força med att stärka tjejers rättigheter och möjligheter genom fotboll.

Ett av dagens teman var jämställd sponsring. Marcus Weidenlöv som jobbar med varumärkesbyggande, sponsorförsäljning och profilering berättade om sina erfarenheter av att skapa intäkter åt damfotbollsföreningar.

– När jag började jobba med IF Böljan i Elitettan trodde jag att det skulle gå ganska lätt att komma upp på samma nivå som Falkenbergs herrar som då låg i Allsvenskan. Men så enkelt är det inte att jobba med damfotboll, märkte jag ganska snabbt, säger han.

"Damfotboll ger bättre avkastning"
Weidenlöv menar dock att fotbollsföreningar som har tjejer och kvinnor i sin verksamhet har stor potential att locka företag till att investera kapital i klubben och varumärket. En av nycklarna för att lyckas är att framhäva de värden som damspelarna bär på. Till exempel jämställdhet och fair play.

– Vi brukar tala om begreppen ”women – brand – attitude” vilket betyder att vi ska jobba utifrån den kvinnliga värdegrunden. Vi erbjuder företagen en smart sponsring där deras pengar växer mer för varje satsad krona, säger Weidenlöv och fortsätter.

– Man måste tala om för företagen att pengarna de satsar är den bästa investeringen de kommer att göra. Om man lägger samma summa på ett damlag som det kostar att synas på en tavla för sponsorer till ett herrlag, då har man mer eller mindre reklamplats på lagets tröjor.

Tanken bakom arbetet med jämställd sponsring är inte att få företag att sluta stötta herridrott, utan att även satsa på kvinnor.

Finns inga genvägar
De två representanterna för elitklubbarna Växjö och Eskilstuna var båda överens om att det är fullt möjligt att skapa bättre förutsättningar för kvinnlig idrott i samarbete med näringslivet och det offentliga.  

Frida Andersson, Växjö DFF, har varit med från att smålandsklubben bildades 2014 till de damallsvenska avancemanget nu i höst. Under samma tidsperiod har sponsorintäkterna dubblats för varje säsong till dagens tre miljoner kronor. Men utvecklingen har inte kommit gratis – vare sig sportsligt eller marknadsmässigt.

– Likadant som man måste jobba stenhårt på plan så måste man göra det på samma sätt utanför planen. Vi har varit tre stycken som har jobbat dag och natt, säger hon.

Eskilstunatränaren Viktor Eriksson avslutade med att knyta an till den värdegrundsbaserade sponsring som Marcus Weidenlöv talade om.

– Vi har inga som helst problem att få våra spelare att engagera sig och synas ute i samhället när de inte tränar eller spelar match. De går till exempel till äldreboenden och träffar de boende där. Spelarna är inga höginkomsttagare, men väldigt dedikerade idrottskvinnor och värda att satsa på.

Som pricken över i efter ett intressant seminarie kunde deltagarna ta steget ut på Borås Arenas läktare och se Sverige besegra Ungern med 5-0.

Borås Tidning live-sände hela evenemanget, som också kan ses i efterhand här.

Västra Götalands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna tackar panelen, gästerna och samtliga våra samarbetspartners. Erik Jullander (Borås Tidning) var moderator, Erik Svalander (initiativtagare till seminariet och företagare med engagemang för jämlikhet) medverkade också, liksom Ida Legnemark (V) ordförande för Fritids- och folkhälsonämnden i Borås. Svenska Fotbollförbundets marknadschef Mikael Jiffer berättade om UEFA:s kampanj Together #WePlayStrong.

Skribent: Magnus Pettersson

Postadress:Västra Götalands Idrottsförbund
Mejerigatan 1
412 76 Göteborg

Besöksadress: Mejerigatan 1
412 76 Göteborg

Kontakt:Tel: 031-726 60 00
Fax: 031-726 60 09
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Facebook Gilla oss